مقالات

تفاوت سیفون و فلاش تانک در چیست؟

تفاوت سیفون و فلاش تانک

فلاش تانک چیست ؟

فلاش تانک یا مخزن فشاری، منبع آبی می باشد که بر روی دیواره سرویس بهداشتی جایگذاری می ‌شود. یک لوله آب سرد به مخزن فلاش تانک متصل می باشد و آب فلاش تانک را فراهم می ‌کند. یک اهرم یا دکمه روی فلاش تانک قرار داده شده تا با کشیدن اهرم یا زدن دکمه، آب درون مخزن فلاش تانک یک دفعه با فشار بالا به داخل کاسه توالت تخلیه می ‌شود و به خاطر این که آب با فشار به کاسه  توالت نفوذ می کند کاسه توالت را به طور کامل و بهداشتی شست و شو می ‌دهد. در بیشتر خانه های تازه ساخت، هتل ‌ها مسافرخانه ‌ها و حتی وسایل حمل نقل سنگین مثل قطار و هواپیما می ‌توانید فلاش‌ تانک را مشاهده کنید. درضمن برای نصب باید با نمایندگی های مجاز تماس بگیرید.

البته در منازل قدیمی تر فرایند شست و شو با استفاده از شلنگ آب یا آفتابه صورت می گیرد. استفاده از آفتابه و شلنگ همچنان مرسوم است اما امروزه با وجود کم آبی و اهمیت مصرف آب، استفاده از فلاش تانک روش مناسب تری برای کنترل مصرف آب به نظر می ‌رسد به ویژه در مکان ‌های عمومی و هتل ‌ها که اسکان و تردد در آن ها بیشتر است.برای رعایت بهداشت و مصرف درست آب پیشنهاد می ‌شود از شلنگ آب برای شستن کاسه توالت استفاده نکنید. چرا که فشار آب خروجی از شلنگ کم تر است و برای شستن کامل کاسه توالت باید مدت زمان بیشتری آب را در نقاط مختلف کاسه بگیرید، این کار موجب می‌ شود تا فرایند شست و شو مدت بیشتری طول بکشد و آب بیشتری هدر شود.

همچنین احتمال خیس شدن فرد و محیط سرویس بهداشتی و دمپایی هم بالا می رود. فلاش تانک بدون دخالت دست و فقط با زدن دادن یک دکمه یا کشیدن یک اهرم مقداری آب را با فشار زیاد به کاسه وارد می ‌کند و فضولات را داخل فاضلاب می کشد . این میزان آب با در نظر گرفتن حجم مخزن متفاوت می باشد و قادر است از 5 الی 16 لیتر آب را در خود جا دهد. امروزه اغلب از فلاش تانک‌ های کم حجم تر استفاده می ‌شود تا با هر بار زدن دکمه، آب کمتری استفاده شود. فلاش تانک انواع زیادی دارد که با توجه به نیاز هر خانه می‌ تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

سیفون چیست ؟

سیفون لوله ‌ای خمیده می باشد که در ابتدای لوله ‌فاضلاب قرار می گیرد و از خارج شدن بوی بد فاضلاب پیشگیری می ‌کند. به همین علت برای همه ی لوله ‌کشی های مربوط به فاضلاب از جمله توالت، حمام ، آشپزخانه و یا هر نوع فاضلابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سیفون توالت، در زیر کاسه توالت نصب می شود. سیفون با ذخیره کردن مقداری آب داخل خود از پخش شدن بوی بد فاضلاب به داخل خانه پیشگیری می‌ کند. در حقیقت آبی که وارد کاسه توالت می‌ شود و بعد وارد سیفون می ‌شود کاملا تخلیه نمی ‌شود و در خمیدگی باقی خواهد ماند. اگر به علل گوناگون آب داخل سیفون تخلیه بشود سیفون دیگر قادر نمی باشد از انتشار گازهای فاضلاب جلوگیر کند. اصولاً آب داخل سیفون می تواند به دلیل تبخیر آب یا شکستگی و دلایل دیگر از سیفون تخلیه شود که در این صورت سیفون دیگر کارایی خود را نخواهد داشت. این نکته را از یاد نبرید که سیفون فقط باید آب در آن باشد و نه فضولات، چرا که در این صورت هم باز سیفون کارایی خود را از دست می دهد.

تفاوت سیفون و فلاش تانک چیست ؟

همان ‌طور که بیان شد، یکی از اشتباهات جا افتاده ای که در زبان عامیانه ما می باشد این است که فلاش تانک را همان سیفون عنوان می کنیم؛ اما این دو باهم فرق دارند.

سیفون در واقع قسمتی از لوله ‌کشی فاضلاب محسوب می شود. سیفون لوله‌ ای خم شده است که وظیفه ی آن جلوگیری از انتشار گاز فاضلاب و پخش شدن بوی بد  فاضلاب در خانه است. در قسمت خم شده ی سیفون آب قرار دارد و وجود این آب بوی بد را از محیط دور می کند؛ با توجه به این که کارایی سیفون جلوگیری از انتشار بوی بد می باشد، اگر تبخیر آب لوله یا شکستگی سیفون رخ دهد، تشخیص این مشکل بسیار راحت است.

ولی فلاش تانک یک مخزن آب می باشد که به صورت روکار یا توکار نصب می‌ شود و با اهرم یا دکمه ای که روی آن نصب شده مقدار آبی که درونش قرار دارد را با فشار وارد کاسه توالت می ‌کند و کاسه را به صورت کامل و بهداشتی شست و شو می ‌دهد و فضولات را  به داخل چاه فاضلاب منتقل می ‌کند.

فلاش تانک و سیفون انواع مختلفی دارد که انتخاب آن در فروشگاه دییر هوم برای شما کار راحتی است. چرا که تنوع محصولات فوق العاده ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *