مقالات, شیرآلات

تفاوت شیرآلات توکار و روکار در چیست؟

فرق شیرآلات توکار و روکار

تفاوت شیرآلات توکار و روکار

تفاوت شیرآلات توکار و روکار در بخش های مختلف شیرآلات و چگونگی نصب و اتصال آنها به آب ورودی می باشد. به ‌عبارت ‌دیگر پس از نصب شیرآلات روکار همه بخش ها شیر و اتصالات آن با چشم قابل مشاهده است اما در شیرالات تو کار فقط دو بخش علم و فلک های سرد و گرم آب قابل مشاهده هستند.

شیرآلات تو کار در اندازه و حجم کوچکتر تولید می شوند و فضای کمتری را در سرویس های بهداشتی و حمام اشغال می کنند و می توانند برای نصب در سرویس های بهداشتی و حمام های کوچک مناسب باشند چون فضای کمتری را اشغال می کنند. از نظر شرایط ظاهری و دیداری استفاده از شیر آلات توکار باعث زیبا و شکیل تر باشد فضای نصب آن ها می شود چون باعث جمع و جور و چابک شدن شیرآلات سرویس های بهداشتی می شوند.

تفاوت شیرآلات روکار و توکار

شیر آلات روکار

شیرآلات روکار به شیرآلات و اتصالاتی گفته می‌شود که تمام بخش های آن ها پس از اتصال قابل مشاهده است. این نوع شیرآلات از گذشته های دور در سرویس های بهداشتی و فضای مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است و هنوز هم استفاده می شود.

اما به دلیل کوچک شدن فضاهای آپارتمانی، امروز شیرآلات و اتصالاتی برای استفاده در سرویس ها و بخش های بهداشتی واحدهای آپارتمانی در مورد توجه است که علاوه بر زیبایی ظاهری و کارایی مناسب حتی المقدور کم حجم باشند. به طور کلی بخش های مختلف شیرآلات روکار بر روی سینک ظرفشویی و کاسه روشور نصب می شود.

در شیرآلات روکار همه بخش های شیر در فضای بیرونی قرار دارد و به راحتی قابل مشاهده است. نحوه کار شیرآلات روکاربه این شکل است که شیر از دو فلکه و یک رایزر اصلی تشکیل می شود که آب را برای مصرف به خارج منتقل می کنند.

امروزه اکثر شیرآلات روکار بر عکس گذشته که دارای دو اهرم یا فلکه جدا گانه برای تنظیم خروجی آب سرد و گرم بودند به شکل تک اهرمی تبدیل شده اند. یعنی با بالا رفتن اهرم فلکه آب به طرف ورودی آب گرم با سرد باعث جریان آب می شود و هرچه اهرم ازطرف مرکز به جناحین چپ یا راست هدایت شود آب سرد تر یا گرم تر می شود.

شیرآلات توکار

شیرآلات توکار

شیرآلات توکار به شیرآلاتی گفته می شود تمام بخش ها و اجزای آن به جز علمک یا اهرم ها قطع و وصل آبدر داخل دیوار و پشت این بخش ها قرار می گیرد.

به عبارت دیگر پس از نصب شیرآلات توکار فقط علمک یا لوله ای که آب از آن خارج می شود قابل مشاهده است و بخش های دیگر شیر آب به دلیل قرار گرفتن در زیر کار قابل مشاهده نیست. شیرهای توکار از نظر زیبایی ظاهری در شرایط بهتری از شیرآلات دیگر قرار دارند و باعث زیبا و شکیل تر به نظر رسیدن فضای داخلی سرویسها بهداشتی می شوند.

همچنین شرایط شیرآلات تو کار به نحوی است که فضای کمتری را اشغال می کنند و جاگیر نیستند. لذا در چنین شرایطی بهتر می توان از فضای داخلی سرویس های بهداشتی برای قرار دادن وسایل دیگراستفاده نمود.

مزایا و معایب شیرآلات روکار

شیرآلات روکار همانطور که گفته شد پس از پایان کار ساختمان طبق روال نصب می شوند. یعنی پس از پایان کار ساختمان کافی است درپوش لوله باز شود و شیرآلات در جای خود نصب گردد. شیرآلات روکار با توجه به ویژگی ها و شرایط نصب مزایا و معایب خاص خود را دارند.

از جمله مزایای شیرآلات روکار می‌توان به مواردی مانند نصب آسان، عدم نیاز به تخصص لازم در هنگام نصب، در دسترس بودن شیرآلات، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، صرف هزینه و وقت کمدر زمان نصب شیرآلات روکار اشاره کرد.

از جمله معایب شیرآلات روکار هممی توان به مواردی مانند تنوع کم شیرآلات روکار نسبت به شیرآلات توکار، امکان پوسیدگی بیشتر در شیرآلات روکار،یخ زدن آب در لوله های روکار در هوای بسیار سرد اشاره کرد.

در شیرآلات روکار اهرم های باز و بسته کردن آب علاوه بر تنظیم حرارت باید میزان فشار آب راهم تنظیم کند که باعث می شود مصرف آب در شیر آلات رو کار بیشتر باشد.

همچنین بخوانید : بهترین برند شیرآلات در ایران چیست؟

مزایا و معایب شیرآلات توکار

معمولاً بخش‌های مختلف شیرآلات توکار در زیر کار قرار می گیرند و فقط اهرم باز و بسته کردن آب یا علمک خروج آب در فضای بیرون قرار می گیرد.

شیرآلات توکار هم با توجه به شرایط و ساختار مزایای خاص خود را دارند. از جمله مزایای شیرآلات توکار می توان به مواردی مثل مصرف کم آب، تمیزکاری راحت، نمای ظاهری شیک و زیبا، مناسب برای نصب در سرویس های کوچک و ماندگاری و طول عمر مناسب اشاره کرد.

شیرآلات توکار مثل وسایل و ابزارهای دیگر معایب خاص خود را دارند که از آن جمله می توان به مواردی مانند ضخامتدیوار برای نصب و راه اندازی قسمت های توکار، هزینهو زمان بر بودن نصب و راه اندازی شیرآلات توکار،سخت بودن رسوب گیری و تمیز کردن شیرآلات توکار و تخصصی بودن نصب آن ها اشاره کرد. اگر قصد خرید شیرآلات دارد پیشنهاد میکنیم حتما از مشاوره رایگان کارشناسان دییرهوم با استفاده از شماره تماس های داخل سایت استفاده کنید.

سخن‌پایانی

تفاوت شیرآلات توکار و روکار در چگونگی نصب و راه اندازی این گونه اتصالات است. برای نصب و راه اندازی شیرآلات روکار فقط کافی است لوله کشی مناسب انجام شده باشد.

پس از پایان کار ساختمان در پوش لوله های آب سرد و گرم باز شده و شیرآلات روکار نصب می شود که همه بخش های آنها در فضای بیرون قرار می گیرد.

اما شرایط شیرآلات توکار متفاوت است یعنی در زمان ساخت و ساز باید فضای لازم برای نصب این گونه اتصالات در نظر گرفته شود و بخش های لازم شیرآلات در زیر کار قرار گیرد سپس قسمتهای بیرونی شیرآلات سرد و گرم شامل دستگیره و علمک در فضای بیرون نصب و جا نمایی شود.

2 نظر در “تفاوت شیرآلات توکار و روکار در چیست؟

  1. الناز حمیدی گفت:

    سلام مواد مورد نیاز تمیز کردن شیرآلات چه چیزاییه؟

    1. habibpour گفت:

      سلام وقت بخیر
      مقدار یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سفید در یک فنجان آب بریزید این مقدار کفایت می‌کند. از پارچه‌ای تمیز و نرم استفاده کنید. پارچه را کاملاً به محلول آغشته کرده و بر روی سطح شیرآلات قرار دهید. سپس بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با یک دستمال تمیز دیگر شیرآلات را پاک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *