مقالات

۱۰ تفاوت مهم سینک روکار و توکار

۱۰ تفاوت مهم سینک روکار و توکار

یکی از مهم ترین تجهیزات آشپزخانه ،سینک ظرفشویی است. این وسیله طی چندین سال جای خود را در آشپزخانه ها ثابت نگه داشته است و انگار از آشپزخانه جدایی ناپذیر است. سینک های ظرف شویی علاوه بر انجام دادن کارهای مختص به آشپزخانه مانند شستشو وبه زیبایی آن نیز کمک میکنند. در ادامه به برخی از مهم ترین تفاوت های سینک روکار و توکار خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

معرفی انواع سینک

سینک های ظرفشویی به دو دسته تقسیم میشوند که به آنها (سینک های روکار) و (سینک های توکار) میگویند. در ادامه به توضیح کامل این دو نوع خواهیم پرداخت. با دیر هوم همراه باشید.

سینک روکار

سینک های روکار در حقیقت همان مدل هایی هستند که تقریبا اکثر ما آنها را دیده ایم. این نوع سینک ها روی کابینت نصب شده و قرار میگیرند. اگر بخواهیم جور دیگری بیان کنیم،اگر بخشی از کابینت یا کانتر به صورت کامل به سینک اختصاص داده شود و سینک روی آن قرار گیرد، میتوان گفت که آن سینک روکار است.

سینک توکار

این سینک ها از نامشان مشخص هستند. نصب این نوع از سینک ها به صورت توکار است.به این شکل که این مدل سینک ها درون کانتر کابینت قرار میگیرند و نصب میشوند. برای همین دیگر بریدگی ای در کانتر وجود ندارد که سینک در آن جا گیرد. در ادامه می توانید تفاوت سینک توکار و روکار را مطالعه کنید.

مهم ترین تفاوت سینک روکار و توکار چیست؟

برخی از مهم ترین تفاوت های سینک روکار و توکار شامل موارد زیر است :

تفاوت در نصب

طبیعتا اولین تفاوت در نحوه نصب این دو نوع سینک است. اینگونه که سینک های روکار در قسمتی از کانتر کابینت به صورت کلی جا میگیرند و لبه های آن کاملا قابل رویت است.

تفاوت در زیبایی

یکی دیگر از مواردی که می توان در تفاوت بین سینک روکار و سینک توکار توضیح داد، زیبایی است. سینک های توکار معمولا جلوه زیبایی بیشتری به محیط آشپزخانه نسبت به مدل های روکار می دهند. دلیل این،نوع نصب آن است. در واقع، وقتی سینک های کانتر بین دو تکه کانتر قرار می گیرند، مانند یک عضو جداگانه به نظر می رسند.

این در حالی است که سینک های توکار به دلیل اینکه داخل میز کابینت قرار گرفته اند و بین آن پارتیشن ایجاد نمی کنند طوری می شوند که گویی جزئی از خود کابینت هستند! بنابراین، مدل‌های داخلی، تصور مطلوب‌تری را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند.

تفاوت در امروزی بودن

 تفاوت بین سینک های توکار و روکار در به روز بودن آنهاست. سینک های توکار مدل های جدیدتر و مدرن تری در دنیای سینک ها هستند. همچنین، ویژگی داخلی آنها ظاهری مینیمال به آنها می دهد و زیاد به چشم نمی آیند! در نتیجه ظاهر مدرن تری به آشپزخانه نسبت به مدل های روکار می دهند.

تنوع در ابعاد

 ابعاد در مدل های مختلف سینک مانند هر محصول دیگری کاملا متغیر است. اما به طور کلی، سینک های روکار ابعاد بزرگ تری نسبت به سینک های توکار دارند زیرا از جلو به عقب به دیوار متصل می شوند. زیرا مدل های توکار باید ابعاد کوچکی داشته باشند تا در داخل کابینت قرار بگیرند.

تفاوت در تنوع

  هم گروه روکار و هم گروه توکار دارای الگوهای متفاوتی هستند که برای افراد با سلیقه های مختلف جذابیت دارد. اما اگر نگاه دقیق تری به مدل های مختلف هر یک از این گروه ها بیندازیم، متوجه می شویم که مدل های ساخته شده از نظر جنس ،شکل و رنگ تنوع بیشتری نسبت به سطح دارند! البته سینک‌های روکار فقط به صورت استیل موجود هستند، اما مدل‌های توکار در مواد دیگری مانند گرانیت نیز موجود هستند.

تفاوت در نگهداری

نکته دیگری که سینک های توکار و روکار دارند، نگهداری از آنهاست. نگهداری این دو مدل متفاوت است. نگهداری از سینک توکار در آشپزخانه می تواند کمی دشوارتر از نگهداری مدل های روکار باشد. اما چرا؟

در واقع هنگام بازکردن شیر ظرفشویی در سینک توکار، امکان پاشیدن آب روی سطح کابینت بسیار زیاد است. این یکی از معایب سینک های توکار است. دلیل این امر این است که کابینت سینک توکار در درون کانتر کابینت و لبه های آن در زیر سطح صفحه قرار می گیرد.

بنابراین جایی برای پاشیدن آب روی خود سینک وجود نخواهد داشت و آب روی صفحه میریزد. این در صورتی است که استفاده از سینک های روکار این مشکل را ندارد و نیازی به تمیز کردن سطح کابینت اطراف آنها نیست! از آنجایی که این مدل دارای لبه هایی است که دقیقاً یک فضای بین دو قسمت کانتر را اشغال می کند، آب بیشتری روی خود سینک می پاشد.

تفاوت در دوام

 همانطور که می بینید، نگهداری سینک های توکار کمی دشوار است. زیرا باید آب پاشیده شده روی سطح کابینت را مرتب خشک کنید. در نتیجه اگر آب پاشیده شده زیاد بماند و به پنل کابینت نفوذ کند آسیب می بیند!

بنابراین دوام کمتری خواهد داشت. در واقع دوام در این قسمت به دوام پیشخوان در هنگام استفاده از سینک روشویی یا توکار اشاره دارد. نتیجه می گیریم که استفاده از سینک های توکار می تواند ماندگاری کابینت را کاهش دهد!

تفاوت هماهنگ سازی

 موضوع مهم دیگر در این مقایسه، امکان هماهنگی سینک با سایر تجهیزات آشپزخانه است. همانطور که قبلا ذکر شد، سینک های روکار معمولا به صورت استیل موجود هستند. این زمانی است که سینک های توکار در مواد دیگری مانند گرانیت در دسترس هستند. بنابراین به راحتی می توانید سینک های توکار را در انواع صفحه کابینت و شیرهای سینک ست کنید و هارمونی زیبایی در طراحی آشپزخانه خود ایجاد کنید!

تفاوت قیمت 

یکی از مهم ترین عوامل تفاوت سینک روکار با سینک توکار قیمت است، چیزی که می تواند در تصمیم گیری شما بسیار تاثیرگذار باشد! در واقع باید گفت که به دلیل تنوع متریال یا جنس و به روز بودن سینک های توکار، معمولا قیمت بالاتری نسبت به مدل های روکار دارند. از طرفی نصب مدل های توکار این محصول کمی دشوارتر از مدل های روکار است، بنابراین ممکن است برای نصب مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شوید!

تفاوت در تعویض

 در نکته قبل گفتیم که نصب سینک توکار نسبت به مدل های روکار کمی دشوارتر است. این مشکل یک مورد دیگر از تفاوت بین سینک توکار و روکار را ایجاد کرد. در حقیقت، زمانی که می خواهید سینک های داخلی را تعویض کنید، برداشتن و جابجایی آنها دشوارتر و زمان بر خواهد بود. یعنی در حالی که سینک های روکار راحت تر جابجا می شوند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *