شیرآلات

آبکاری شیرآلات چیست؟ چرا اهمیت دارد؟

آبکاری شیرآلات چیست؟ چرا اهمیت دارد؟ 0 min

آبکاری شیرآلات یکی از مهم ترین ارکانی هست که قبل از خرید حتما باید آن را بررسی کنید و یکی از عوامل مهم در تعیین سطح کیفیت شیرآلات است. در ادامه این محتوا توضیح می دهیم که آبکاری شیرآلات چیست و چرا اهمیت دارد. با ما همراه باشید.

آبکاری شیرآلات به چه معناست؟

قبل از  شیرآلات بهداشتی، باید به نوع آبکاری و رنگ محصول نهایی دقت شود. آبکاری، ویژگی‌هایی از جمله رنگ، مات یا براق بودن شیرآلات و دیگر جزئیات را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر آبکاری به معنای اعمال رنگ و ویژگی‌های دیگری است که شیرآلات را مشخص می‌کنند، مثلاً رنگ، درخشندگی، یا ماتی. این تنوع و ویژگی‌ ها به عملکرد آبکاری شیرآلات بستگی دارد و ما از این تنوع برای ارائه محصولات متنوع به مشتریان بهره می‌بریم.

آبکاری شیرآلات

آبکاری شیرآلات چرا مهم است؟

آبکاری شیرآلات به این معناست که یک لایه نازک و مقاوم از فلز بر روی سطح شیرآلات اعمال می‌شود. این لایه، علاوه بر افزایش زیبایی، به استحکام و مقاومت شیرآلات کمک می‌کند. این مورد زمانی مهم می شود که متوجه می شویم درصد زیادی از مستحکم شدن شیرآلات را آبکاری خوب تشکیل می دهد. یکی دیگر از مهم‌ ترین دلایل آبکاری، زیبایی است. با این فرآیند، شیرآلات، ظاهر زیبا و درخشان پیدا میکنند که زیبایی و جذابیت فضا را افزایش می‌دهد. همچنین در دراز مدت باعث جلوگیری از زنگ زدگی و افزایش طول عمر شیرآلات می شود. به صورت کلی با آبکاری شیرآلات مزیت های زیر بدست می آید :

  • افزایش عمر شیرآلات
  • ضد زنگ شدن آن ها
  • زیبا تر کردن و شکل جذاب تر آنها
  • مستحکم تر شدن شیرآلات ها

چطوری بفهمیم یک شیرآلات آبکاری خوبی دارد؟

بصورت کلی شما خیلی توانایی اینکه بدون دانستن اطلاعات فنی کیفیت آبکاری شیرآلات را تشخیص بدهید ندارید. اما یک سری نکات هست، که دانستن ان ها قطعا کمک کننده خواهد بود. میکرون یکی از مهم ترین عواملی است که کیفیت آبکاری را مشخص می کند. میکرون در اصل ماده ای است، که در آبکاری شیرآلات وجود دارد و مسئول فیلتر کردن ذرات معلق در آب است. هر چقدر این میکرون بیشتر باشد آب تاثیر منفی کمتری روی شیرآلات شما در دراز مدت می گذارد.

انواع آبکاری شیرآلات

در پروسه ساخت شیرآلات برای آبکاری یا آب بندی از انواع مختلفی استفاده می شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

آبکاری شیرآلات با آلیاژ برنج

آبکاری شیرآلات با برنز

آبکاری شیرآلات با آلیاژ برنج یک روش پوشش دهی فلزات است. وقتی شیرآلات رو آبکاری می‌کنند، یعنی یک لایه نازکی از فلز روی سطحشون تشکیل می شود. این لایه به شیرآلات یه ظاهر زیبا و مقاومت بیشتر نسبت به زنگ‌ زدگی می دهد. در این روش ابتدا سطح شیرآلات کامل تمیز می شود و بعد آلیاژ برنج روی آن سوار می شود. برای این کار، از یه فرآیند خاص به نام آبکاری استفاده می شود که با استفاده از الکتریسیته، ذرات فلزی به سمت سطح شیرآلات جذب می شوند. سپس، این ذرات جمع شده و یه لایه محافظتی روی شیرآلات ایجاد میکنند. این لایه حتی شکل شیرآلات هم میگیرد.

آبکاری با برنز

آبکاری با استفاده از برنز یکی از گزینه‌هایی است که علاوه بر ظاهر تیره‌تر و جذاب‌تر نسبت به آبکاری با آلیاژ برنج، هم قیمت بالاتری دارد و هم به خانه شما زیبایی و جذابیت بیشتری می‌بخشد. در این فرآیند، برنز با استفاده از روغن ترکیب می‌شود تا مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و به خانه‌تان ظاهری سنتی و دلنشین بیافریند.

آبکاری با نیکل-کروم

کروم

یکی از رایج‌ ترین روش‌های مورد استفاده برای آبکاری شیرآلات در ایران، آبکاری با استفاده از نیکل و کروم است که بسیاری از شیرآلات موجود در بازار از این روش استفاده می‌کنند، چرا که شیرآلات با آبکاری نیکل و کروم دارای مقاومت بسیار خوب و زیبایی است. شیرآلات آبکاری شده با نیکل و کروم، با جلوه و درخشندگی خوبی عرضه می‌شوند که مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، توصیه می‌شود که هنگام خرید، به شیرآلاتی که لایه آبکاری نیکل و کروم آن‌ها ضخیم است، توجه کنید. این امر به شما در انتخاب بهترین محصولات کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که انتخاب شما از محصولات با کیفیت بالا است.

آبکاری با استیل

استیل، که در واقع یک نوع فولاد آلیاژی است، شامل استفاده از عناصر نیکل و کروم است. این نوع آبکاری به دلیل مقاومت بی‌نظیر، زیبایی چشم‌نواز و آسانی در تمیزکردن، در دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است. استیل دارای خاصیت ضد باکتریایی است و نسبت به دیگر فلزات مقاومت زیادی دارد. همینطور، به دلیل خاصیت ضدزنگ بودن، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای مناطقی با آب و هوای مرطوب باشد که احتمال اکسیداسیون فلزات در آنجا بیشتر است.

آبکاری الکترولاک (الکتروفورتیک)

روش رسوب‌دهی الکتروفورتیک توسط یک محقق روسی به نام Ruess در سال ۱۸۰۸ کشف شد، بعد از اینکه میدان الکترونیکی موجود در آب بر روی ذرات خاک رس مشاهده شد. اما استفاده عملی از این روش به صورت رسمی از سال ۱۹۳۳ آغاز شد. EPD (Electrophoretic Deposition) یا الکترولاک یک فرآیند دو مرحله‌ای، سریع و با قیمت نسبتاً مناسب است. در مرحله اول، ذرات پودری که بار دارند، در یک محیط مایع (سوسپانسیون) به دلیل برقراری میدان الکتریکی از یک الکترود به الکترود دیگر (مثلاً شیرآلات) با بار مخالف حرکت می‌کنند. در مرحله دوم، این ذرات جمع شده و یک پوشش یکنواخت بر روی سطح تشکیل می‌دهند. این پوشش شکل جسمی که روی آن نشسته است را می‌گیرد. به همین دلیل، با تغییر مکان و طراحی الکترودها می‌توان این فرآیند را بر روی سطوح با شکل‌های مختلف مانند صاف، استوانه‌ای و غیره اجرا کرد.

آبکاری PVD

جدیدترین روش آبکاری شیرآلات، روش پی وی دی (PVD) است. در این روش، با استفاده از بخارات مختلف، یک لایه فلزی بسیار نازک روی شیرآلات ایجاد می‌شود. برخلاف نازک بودن این لایه، شیرآلات های آبکاری PVD، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. این روش آبکاری به تولید یک روکش ضدباکتریال نیز منجر می‌شود. به طور کلی، این روش هزینه‌ای بالاتر نسبت به روش‌های سنتی مانند آبکاری با نیکل و کروم دارد؛ بنابراین، قیمت محصولات تولید شده با این روش بیشتر از معمول خواهد بود. یکی دیگر از مزیت های آبکاری به روش PVD این است که تمیزی شیرآلات را بسیار آسان تر می کند، چرا که اثر انگشت و آلودگی روی شیرآلات سخت تر باقی می ماند و کمتر نیاز به تمیزکاری دارند. در ویدیو زیر می توانید از پروسه PVD مشاهده کنید که از منابع خارجی برگرفته شده است :

در جدول زیر می توانید نقاط قوت و ضعف انواع آبکاری های شیرآلات را مشاهده کنید :

آبکارینقاط قوتنقاط ضعف
استیلمقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، ظاهری زیبا و براق، قابلیت شستشوی آسانهزینه بالا، حساسیت به خراش‌های عمیق
آلیاژ برنجظاهری گرم و متفاوت، قابلیت تشکیل شکل‌های پیچیده، هزینه مناسبحساسیت به اکسیداسیون و زنگ زدگی، نیاز به نگهداری دقیق
نیکلمقاومت بالا در برابر خوردگی، ظاهری براق و متفاوت، مناسب برای کاربردهای صنعتیهزینه بالا، حساسیت به خراش‌ ها و اثر انگشت‌ ها
طلا یا فلزظاهری بسیار زیبا و لوکس، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگیهزینه بسیار بالا، حساسیت به خراش‌ها و اثر انگشت‌ها، نیاز به نگهداری دقیق
PVDظاهری متنوع و زیبا، مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، قابلیت اعمال رنگ‌های مختلفهزینه نسبتاً بالا، حساسیت به خراش‌ها

در شیرآلات ایرانی کدام برند ها بهترین آبکاری را دارند؟

معمولا بسیاری از برند های ایرانی از آبکاری های کروم خوب و با کیفیت استفاده می کنند. همچنین پیشنهاد میکنیم حتما آبکاری های شیرآلات KWC را بررسی کنید، چرا که آبکاری این شیرآلات بسیار عالی است و میکرون بیشتری دارد. این میکرون بیشتر باعث می شود تا املاح آب کمتر روی شیرآلات اثر کند و عمر بالاتری داشته باشند.

بهترین رنگ برای آبکاری شیرآلات کدام است؟

معمولا انتخاب آبکاری مناسب برای شیرآلات از روی رنگ صرفا انجام نمی شود و مورد جنس بیشتر مطرح است اما برخی از نکات هست که دانستن آن ها نیز بد نیست و بهتر است که یک سری توضیحات در مورد آن ها نیز داده شود.

هر رنگی از شیرآلات یک سری ویژگی ها دارد. به طور مثال در شیرآلات سفید در گذر زمان خرابی های ظاهری ناشی از خوردگی یک مقدار کمتر خودشان را نشان می دهند. و یا رنگ های کروم لکه و اثر انگشت بیشتر روی آن ها باقی می ماند و خیلی در دید است. همینطور شیرآلات های مشکی رنگ نیز بسیار نیاز به مراقبت های خوب دارند، چرا که به سرعت آثار خرابی خود را نشان می دهند و تاثیر منفی روی دکوراسیون می گذارند. در کل اصلی ترین موارد در مورد رنگ ها برای آبکاری شیرآلات همین موارد و مشابه های آن هستند که باید به آن ها توجه کنید.

منابع استفاده شده در این مقاله : Spark Faucets , calfaucet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *